Kraften i ett engagerat byliv

Västra Ingelstad

Bo & leva

Engagera & etablera

Ett aktivt byliv utan Marianne Ullstad och de andra eldsjälarna i Bygruppen Västra Ingelstad är svårt att föreställa sig. Årliga evenemang som Byadagen och Allsång i Stationsparken lockar besökare från hela kommunen, och bakom arrangemangen finns ett starkt engagemang och en genuin vilja att göra skillnad.

Text

Maya Ljungblad

Affisch från det allra första Gåsaloppet

Bygruppen Västra Ingelstad startades 2021 på initiativ av kommunen och Leader Söderslätt. Det är en ideell förening med ambitionen att göra bygden till en ännu bättre plats att bo och leva i. Arbetet omfattar inte bara Västra Ingelstad utan även byarna Bröddarp och Hötofta, som historiskt har haft nära anknytning till Västra Ingelstad socken.

Bygruppen värnar om allt det positiva som finns i bygden och ger lokala aktörer – såsom föreningar, kulturutövare och småföretagare – möjlighet att visa upp sina verksamheter under olika evenemang. Samtidigt vill man skapa fler mötesplatser där människor kan knyta kontakter och bygga nätverk.

Det är en solig och varm majdag när vi ringer på dörren hemma hos Marianne Ullstad, en av Bygruppens drivande krafter. Marianne och hennes man Stefan flyttade till Västra Ingelstad 2019 och bytte stadslivet i Malmö mot ett lugnare och mer idylliskt byliv.

Marianne har arbetat inom skolans värld under större delen av sitt yrkesliv – från musiklärare och chef inom kulturskolan till rektor inom grundskolan. Det lokala engagemanget har alltid varit en självklar del av hennes liv, och med flytten till Västra Ingelstad såg hon möjligheten att engagera sig i något nytt samtidigt som hon fick chans att lära känna sin nya hembygd.

- Kommunen hade en önskan om att samla de lokala krafterna i de östra kommundelarna. Det var genom scoutkårens ledare Johan Holmberg som jag fick frågan om att engagera mig i Bygruppen, och jag nappade direkt, berättar Marianne.

I juni 2021 samlades en liten grupp på Mariannes innergård för att börja lägga grunden till den Bygrupp som finns i dag.

- Med min bakgrund inom musik och kultur föddes idén om ett kulturgille, det som senare blev Byadagen. Tiden var knapp, men inställningen i gruppen var hela tiden: ”Det löser vi!” Och det gjorde vi.

Redan i september samma år lockade Västra Ingelstads Kulturgille nästan 500 besökare. Totalt deltog 28 artister tillsammans med konstnärer, utställare, företagare och försäljare. Stärkta av framgången fortsatte gruppen att utveckla nya idéer – vissa mer lyckade än andra.

I dag består Bygruppen av Marianne och hennes man Stefan Ullstad, Johan Holmberg, Ingrid Brodde och Sofie Dahlin Hartler. På frågan om vad som driver dem är Marianne tydlig.

citations-tecken

Självklart vill man göra avtryck. Målet är att göra det bättre för dem som bor här.


Hon hoppas att fler ska vilja engagera sig i Bygruppen, eftersom behovet av fler ideella krafter är stort.

- Vill man ha kvar skola, förskola, bibliotek, simhall och butik behöver vi som bor här hjälpas åt och stötta varandra. Ett engagemang i Bygruppen innebär också ett fantastiskt nätverk med engagerade människor i styrelsen. Det är hårt arbete, men det ger verkligen guldkant på tillvaron. Vi får mycket uppskattning från dem som besöker våra evenemang, och det betyder mycket, säger Marianne.

Under året väntar flera nya evenemang för Bygruppen. Närmast på tur står Allsång i Stationsparken den 9 juni, där Mariannes stora musikintresse och engagemang i den lokala kören Ingel Singers ligger bakom flera spännande initiativ.

- I år har vi äran att ha med elever från Noblaskolan. Under våren har jag hållit musiklektioner för eleverna i årskurs ett, och tillsammans med Ingel Singers kommer de att framföra flera låtar under allsångskvällen.


För att läsa mer om Bygruppen Västra Ingelstad och anmäla ditt intresse till att vara med, besök: Byn vid Landsvägen - Västra Ingelstad Länk till annan webbplats.

Marianne Ullstad vid pianot hemma i huset i Västra Ingelstad.