Falsterbos klassiska pensionat lever vidare
Falsterbo
Engagera & etablera
Äta & mötas
Vid Skoltorget i Falsterbo tronar Villa Olympia, med sin putsade fasad, rödmålade korsvirke och inglasade veranda – och en hundraårig historia fylld av sandiga fötter, färska jordgubbar och trogna sommargäster. Och nu är det Tina Nordström och hennes familj som tänker föra det klassiska pensionatet in i framtiden.
Text
Jenny Milewski
Foto
Andreas Eriksson

Tina Nordström med familj flyttade från Stockholm till Falsterbo 2008. Under promenaderna i den nya hemorten passerade de ofta det vita gamla huset med skylten där det stod ”Välkommen till Olympia”. Det väckte nyfikenhet.
– Man visste ju inte riktigt vad det var. Ett hotell, en restaurang eller bodde någon där? Det såg alltid så tomt ut, säger Tina.
2024, när familjen efter några år i London flyttat tillbaka till Falsterbo, var det mystiska huset plötsligt till salu. Och med det såg Tina chansen att skapa en gemensam plats för alla sina intressen, kunskaper och erfarenheter. Och det är inte så lite. Hon har bland annat en examen som inredningsarkitekt från Konstfack, en kockutbildning från den berömda restaurangskolan Cordon Bleu och erfarenhet som både florist vid prins Carl Philips bröllop, pralinmakare och arbete på Michelinkrog i London i bagaget.
– Det som är vackert, det som är gott och att göra andra människor glada. Det är nog den röda tråden i allt jag gjort genom åren, säger hon.
Efter budgivningen, där de flesta av spekulanterna ville använda Villa Olympia som privatbostad, stod familjen Nordström till slut som nya ägare. Så då var det väl bara att sätta igång med att öppna pensionatet igen. Men riktigt så enkelt visade det sig inte vara, berättar Tina:
– Vi trodde att vi köpte ett i princip nyckelfärdigt pensionat, tanken var att vi bara skulle måla och fixa lite och behålla det mesta av det gamla.
Men det visade sig att pensionatet inte hade varit öppet för allmänheten de sista åren och därför betraktades den nya rörelsen som ett nybyggnadsprojekt. Och därmed kom också nya krav på brand- och tillgänglighetsanpassningar. Vilket förstås fick konsekvenser för både kostnader, tidplan och tanken om att bevara det gamla.
– Till exempel kunde vi inte behålla de fina gamla tapeterna, på grund av kraven på brandgips. Istället satte vi upp olika Josef Frank-tapeter i alla rum. För att i alla fall få en naturlig koppling till Falsterbos historia. Och vi har ställt tillbaka en del av de gamla möblerna. Men det var en tuff period, verkligen.

Vackra och personligt inredda hotellrum.

Det är Tina och sonen Ludwig som driver verksamheten, tillsammans med familjens övriga barn och många andra extraarbetande ungdomar, både sommargäster och åretruntboende.

Egengjord italiensk gelato.
Sommaren 2025 öppnade Villa Olympia i sin nya kostym, med fyra hotellrum och ett café på bottenvåningen. Det är Tina och sonen Ludwig som driver verksamheten, tillsammans med familjens övriga barn och många andra extraarbetande ungdomar, både sommargäster och åretruntboende.
– Det är nog det jag är allra mest stolt över, att vi kunnat ge så många ungdomar jobb och en plattform för framtida jobbsökande, berättar Tina.
Trädgårdscaféet med hembakt fika och egengjord italiensk gelato blev en omedelbar succé. Vissa dagar stod över 50 personer i kö i trädgården framför caféet för att köpa glass, med prinsesstårta och brynt smör som de mest populära smakerna. Men rätt nervöst var det ändå.
– Vi visste ju inte alls om det skulle funka, säger Tina. Varje morgon vaknade jag och tänkte: idag har nog alla åkt hem, det kommer nog ingen. Men så kom folk ändå.
Efter sommarsäsongen lever Villa Olympia vidare med fikande Falsterbo-bor, övernattande fågelskådare, afternoon tea och take away-glass. Och framtidsplaner. På frågan om man kan kalla Villa Olympia ett livsverk, svarar Tina Nordström ”Ja”, även om det är ett stort ord.
– Det finns så mycket man kan göra här, det här stället väcker hundra idéer. Blomsterbindarkurs, pralinkurs, after beach, odlingar i trädgården, sälja lokalt hantverk och design … Men vi tar ett steg i taget och ser vad som funkar.
Kanske kommer Villa Olympias framtid till och med följa historien och gå vidare i generationerna? Sonen Ludwig, som tog studenten 2025 och nu utbildar sig till sommelier svarar:
– Jag är nog lite väl ung att bestämma det nu. Men vem vet?
En sak är i alla fall säker. Tills vidare behåller Villa Olympia sin hedervärda plats som det enda av de klassiska pensionaten i Falsterbo som har överlevt historien.
Det finns så mycket
man kan göra här,
det här stället väcker
hundra idéer.
Tina Nordström
Historien om Villa Olympia
Villa Olympia hette från början Villa Sommarbo och byggdes 1912 som sommarbostad åt grosshandlare Ludvig Lindgren, samtidigt som Falsterbos nya skola byggdes på tomten intill. Arkitekt var Sigfrid Sterner och stilen inspirerad av både jugend, nationalromantik och skånska korsvirkesgårdar.
I slutet av 1930-talet blev huset till salu och köptes av makarna William och Hanna Svensson som genast startade Pensionat Olympia. Här kunde sommargästerna sova gott och äta både frukost, lunch och middag. Biff med lök var en specialitet och efterrätten oftast glass med jordgubbar.
De trogna stamgästerna blev många och 1967 hamnade Villa Olympia till och med på vita duken. En kort scen i Bo Widerbergs film ”Elvira Madigan” spelades nämligen in i pensionatets trädgård.
I tre generationer drevs Pensionat Olympia av samma familj, innan Tina Nordström och hennes familj tog över.
Källa: Här lefva vi lifvets glada dagar! – badliv, turistliv och sommargäster i Skanör och Falsterbo genom tiderna, Erik Magnusson & Frederic Täckström, 2022
